Yapılan araştırma Türk halkının, ortalama 2 hafta olarak belirlediği yaz tatili için 998 TL bütçe ayırdığını ortaya koydu. Halkın yüzde 53'ü yazın tatil yapmayı planlarken, yüzde 47'sinin ise yaz tatiline çıkma planı bulunmuyor.
MasterCard
tarafından Yöntem Araştırma Danışmanlık'a, Türkiye'nin kentsel nüfusunu temsil
eden 11 il merkezinde yaptırılan "MasterCard Yaz Tatili
Araştırması"na göre, halkın yüzde 53'ü yazın tatil yapmayı planlıyor.
Araştırma katılımcılarının yüzde 47'sinin ise yaz tatiline çıkma planı
bulunmuyor. Yaz tatili yapacakların yaş aralıkları incelendiğinde, yaş arttıkça
tatile çıkma planının azaldığı görülüyor. Aynı şekilde ekonomik seviye düştükçe
tatil yapma oranı azalıyor. Sonuçlar bölgesel bazda incelendiğinde de yüzde
58'i tatil planı yapan Marmara bölgesi halkının tatil ile en ilgili bölge
olduğu görülüyor.
Araştırmaya göre, tatil yapanların yüzde 45'i bir hafta, yüzde 34'ü ise iki
hafta tatil yapacağını belirtiyor. Yüzde 8'lik bir bölüm üç hafta tatil
yapacağını belirtirken, yüzde 13'lük kesim ise bir ay ya da daha fazla tatil
yapmayı planlıyor. Araştırmaya göre, yaz tatiline çıkmayı planlayanların yüzde
32'si tatil süresini evde geçirecek, yüzde 29'u akraba / tanıdık yanına
gidecek, yüzde 22'si ise yurt içinde bir tatil köyü / otele gidecek. Tatilini
kendi yazlığında geçirmeyi planlayanların oranı ise yüzde 6.
Araştırmaya göre, yaz tatili alışverişinde en büyük gider kalemi giyecek.
Araştırmaya katılarak tatile çıkacağım diyenlerin yüzde 46'sı hazırlık için
giyecek aldığını belirtiyor. Kozmetik, spor malzemesi, kitap / dergi de diğer
gider kalemleri arasında. Bu alışverişlerin yüzde 25'i alışveriş
merkezlerinden, yüzde 15'i mahalle mağazalarından, yüzde 11'i ise semt
pazarlarından yapılıyor. Ekonomik seviye arttıkça alışveriş için büyük mağaza
ve butiklere yönelim artıyor.
ORTALAMA TATİL BÜTÇESİ 998 TL
"MasterIndex Yaz Tatili Araştırması"na göre yaz tatili için ayrılan
toplam bütçe ortalama 998 TL. Bu rakam kadınlarda 894 TL'ye düşerken erkeklerde
1096 TL'ye çıkıyor. Sonuçlara yaş kırılımına göre bakıldığında 45-54 yaş
grubunun 1297 TL ile liderliği, 35-44 yaş grubunun ise 1131 TL ile ikinciliği
elinde bulundurduğu görülüyor. Tatil bütçesi yüksek gelir seviyesinde 1890
TL'ye çıkarken düşük gelir seviyesinde 491 TL'de kalıyor. Konu bölgesel bazda
incelendiğinde Marmara Bölgesi (1184 TL), Ege Bölgesi (1069 TL) ve Akdeniz
Bölgesi (1012 TL) ilk üçü paylaşıyor.
Araştırma katılımcılarına yaz tatilinin kendileri için ne ifade ettiği
sorulduğunda, katılımcıların yüzde 43'ü tatilin kendileri için akraba / aile
ziyareti / köye gitmek olduğunu belirtiyor. Katılımcıların yüzde 36'sı için ise
tatil deniz kenarı, güneş ve kumsal demek.
Bu oran kadın, erkek kırılımına göre incelendiğinde kadınların erkeklere oranla
akraba ziyaretine daha yatkın olduğu görülüyor (kadın yüzde 48, erkek yüzde
38). Gençler ise ileri yaşlara oranla tatilin deniz kenarı, güneş, kum demek
olduğunu düşünüyor. Aynı şekilde ekonomik seviye arttıkça tatil anlayışı akraba
ziyaretinden deniz tatiline dönüyor. Konu bölgesel bazda incelendiğinde akraba
ziyaretine en düşkün bölgenin yüzde 62.5'lik oranla Karadeniz Bölgesi olduğu
görülüyor.
Yaz tatili için yolculuk edenlere seyahatlerini hangi araç ile yapacakları
sorulduğunda yüzde 25'lik bir kesim otobüs, yüzde 22'lik bir kesim ise kendi
arabasıyla çıkacağını belirtiyor. Tatile uçakla gideceğini söyleyenlerin oranı
ise yüzde 6.
Katılımcılara hayallerindeki yurt dışı tatilinin neresi olduğu sorulduğunda
yanıt yüzde 33'lük oranla NewYork, Londra, Paris, Moskova gibi büyük bir
şehirde tatil yapmak, yüzde 11'lik oranla Bahamalar, Maldivler, Karayipler gibi
tropik adalarda deniz ve kumsal tatili yapmak, yüzde 9'luk oranla da İtalya,
Fransa, Yunan adaları gibi yerlerde yeme, içme, keyif ve gastronomi turuna
katılmak.