15 milyonluk İstanbul'un, kuzey ormanları üzerinden geçirilmesi planlanan otoyol ve 3. Boğaz köprüsü projeleri, sürdürülemez bir megapolitan büyümeyi tetikleyecek. Zaten proje yandaşlarının temel perspektifi de bu değil mi? İstanbul'un coğrafi zenginliklerinin daha geniş bir parçasını kullanıma açmak, yap-işlet-devret gibi sözüm ona özel-kamu işbirliği modelleriyle ve ortak mülkleri parselleyip özel kesimlere devretmek suretiyle zenginlik yaratmak.
Biz günümüzde bunun adına ?kalkınma' diyoruz. Birileri gerçekten zengin olurken, bu proje güya herkesin yararına olacak, tüketim artacak, bu arada kentlerimizi ayakta tutan doğal kaynaklarımız acımasızca tahrip edilip tüketilecek.
Üçüncü köprünün ?İstanbul'un trafiğini rahatlatmak' amacıyla inşa edileceği lafları tamamen reklam amaçlı. Böylelikle, Şehir Plancıları Odası'nın haklı bir şekilde ?rant köprüsü' olarak adlandırdığı bu proje, sanki her gün trafiğin ceremesini çeken sıradan İstanbulluya bir hizmetmiş gibi sunuluyor ve sunulacak...
Oysa bu projenin orta vadede İstanbul'un ulaşım problemlerine hizmet etmeyeceğini görmek için şehir planlamacısı uzmanı olmak gerekmiyor. Diğer bir deyişle, trafik sorununun nasıl ortaya çıktığını ve neden bir türlü çözülemediğini kavrayabilmek için, insanların neden farklı seyahat biçimlerini, sürelerini, sıklıklarını tercih ettiğini anlamak gerekiyor.
Aşırı derecede artan yolculuk talebi; mevcut yollar, kavşaklar ve köprüler tarafından karşılanabildiği ölçüde ?trafik sorunu' da artıyor veya azalıyor. Üzerinde özel araçlarla seyredebileceğimiz yollar açıldıkça, kaliteli ve verimli toplu taşıma alternatifleri sunulmadıkça, insanların özel araç edinme alışkanlığı artıyor.
Yollar açıldıkça, edinilen araçlar konutların önüne park etmek yerine, daha sık ve daha uzun sürelerle trafiğe katılıyor. Tabii, özel araç edinecek ve bunları kullanacak insanlar olmasaydı, istediği kadar yol yapsınlar, isterse hiç toplu taşımacılık olmasın, trafik sorununa yol açacak bir yolculuk talebi de ortaya çıkamazdı.
İstanbul'un kuzey ormanları üzerinden geçirilecek yolların tekrardan ?trafik sorununa' yol açacağı öngörülebilir. Öngörmenin de ötesinde, 2000'lerde konut sektöründeki canlanmayla birlikte farklı sınıfsal statülere hitap edecek şekilde imara açılıp yerleşilmiş olan yeni semtlerin hali hazırda yollar, kavşaklar ve köprülerle birlikte kendilerine sunulacak olan bu ulaşım imkanından faydalanmak üzere hazır beklediğini de ifade edebiliriz.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner72