İstanbul, nüfus patlamasının ihtiyacını karşılayacak kent içi ulaşım altyapısına sahip olmadığı ve hazırlıksız yakalandığı için, çağdışı, ilkel ve çarpık kentleşmenin yanı sıra ister istemez bir trafik kaosu yaşamakta. Özel araba sahipliğinde yılda yüzde 16 gibi baş döndürücü oranlarda artışlar olmuş, sokak ve caddeler özel araba park yeri ihtiyacını ve kent içi trafiğini kaldıramaz hale gelmiştir.
İstanbul'da nüfus 15 milyona dayandı. Kentin nüfus artışı yıllık bazda % 4, araba sahipliğindeki artışı ise % 16. Araba sahipliğindeki bu baş döndürücü hızlı artışa rağmen, Boğaz geçişlerindeki talep artış hızını, tahminen % 6 kabul edersek, 2000 yılında 130 milyon araç geçmiş ise, 2020 yılında Boğaz köprülerine geçiş talebi 430 milyon araç eder.
Özel araba sahipliğindeki yıllık artış oranı bakımından, İstanbul yüzde 16 ile bir dünya rekorunu elinde tutmakta. Japonya'da olduğu gibi, garaj ve park yeri olanağı bulunmayanlara araba satışının yasaklanması gibi çözümler, İstanbul'da çılgınca artan araba sahipliği hızını kesebilir.
Köprü başına yılda 65 milyon araç kapasitesi hesabı ile bu talebi ancak 7 köprü ile karşılayabiliriz. İki köprümüz var. Demek ki, 2020'ye kadar 5 köprü daha yapmalıyız. Bu da, en geç her iki yılda bir, yeni bir köprünün açılışını yapmamız gerektiğini gösterir. Dolayısı ile köprü inşası çözüm değil.
Çünkü sürekli köprü inşa etmek, bir kısır döngüdür ve doğaya zarar verir. Problemi çözdüğünüzü zannettiğiniz anda, aynı problem ile gene karşı karşıya kalırsınız! Köprülerden % 85 oranında binek aracı geçiyor ve sıkışıklığı bu binek araçlar yaratıyor.
Halbuki, Göztepe veya Söğütlüçeşme ile 4. Levent arasında deniz altından geçecek bir metro inşa edilse, bu metro günde en az 1.5 milyon yolcu taşıyarak, köprülerdeki araba geçiş sayısını yarı yarıya azaltır ve böylece köprüler boşalmış olur. En az 50 yıl daha sıkışıklık olmaz ve yeni köprüler istemez.
Böyle bir metronun maliyeti hesaplara göre 450 milyon dolar ve inşa süresi iki yıl. Üçüncü köprünün çevre yolları ve viyadükleri ile birlikte maliyeti ise en az 900 milyon dolar ve inşa süresi de en az beş yıl olacak. Üçüncü köprünün, kente ve çevreye vereceği tamir kabul etmez zararlar da cabası.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.