Hangi sebze ve meyve ucuz ?

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, meyve ve sebze piyasası hakkında..

Hangi sebze ve meyve ucuz ?

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, meyve ve sebze piyasası hakkında..

21 Temmuz 2013 Pazar 14:05
Hangi sebze ve meyve ucuz ?

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, meyve ve sebze piyasası hakkında açıklamalrda bulundu.

 

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, “20 günlük süreçte üretici ve marketlerde fiyatı en fazla artan ürünler karpuz, kuru soğan ve fındık, fiyatı en fazla düşen ürünler ise sivri biber, domates, patates, marul, yeşil fasulye, elma, patlıcan, şeftali ve yumurta oldu” dedi . Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Bayraktar, Ramazan ayı gıda fiyatları ve değişimlerine ilişkin basın açıklaması yaptı. Ramazan ayı öncesinde TZOB tarafından gıda fiyatlarındaki değişimlerin takip edileceğini duyurduklarını hatırlatan Bayraktar, “Ramazan ayının ilk haftasında, bazı medya organlarında ‘tavuk etine zam yapıldığı’ haberleri yer almıştır. Sektör temsilcileri, zam haberleriyle ilgili yaptığımız görüşmelerde; ’Ramazan’da beyaz ete zam yapılmadığını, hatta tavuk eti fiyatlarının Mayıs ayındaki fiyatların da altında satışa sunulduğunu’ belirtmişlerdir. Birliğimizce yapılan fiyat araştırmaları da sektör temsilcilerini doğrular niteliktedir” ifadesini kullandı.

“28 HAZİRAN-18 TEMMUZ TARİHLERİ ARASINDAKİ GIDA FİYATLARINDA ÖNEMLİ ARTIŞLAR OLMAMIŞTIR”

Spekülatif haberlerin önüne geçmek adına ilgili kurumların gereken hassasiyeti gösterdiklerini ve asılsız haberlerle suni fiyat artışlarının engellendiğini belirten Bayraktar, “20 günlük süreç içerisinde Birliğimiz tarafından yapılan uyarılar da etkisini göstermiş, 28 Haziran-18 Temmuz tarihleri arasındaki gıda fiyatlarında önemli artışlar olmamıştır” dedi.

Bu süreçte, üretici fiyatlarında ve marketlerde özellikle yaş meyve ve sebzede indirimlerin olduğuna işaret eden Şemsi Bayraktar, Ramazan ayında zam yapıldığı iddia edilen tavuk etinde de indirim gerçekleştiğini bildirdi.

“MARKETLERDE ET ÜRÜNLERİNDEN DANA ETİNDE YÜZDE 3,83 DÜŞÜŞ GERÇEKLEŞTİ”

Bayraktar, Ramazan ayında tüketimi artan baklagillerden kırmızı mercimek, nohut ve yeşil mercimeğin market fiyatlarında düşüş görülmesinin, halkın daha rahat tüketimi açısından sevindirici olduğunu vurgulayarak, “Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanımız Mehdi Eker’in Ramazan öncesinde, Et ve Süt Kurumu’nun et ürünlerinde indirim yapılacağı yönündeki açıklaması piyasaları da etkilemiş; marketlerde et ürünlerinden dana etinde yüzde 3,83 düşüş gerçekleşmiştir. TZOB Teknik Uzmanları’nın yaptığı araştırmalara göre, kuzu etinde ise yüzde 0,69 oranında, oldukça düşük sayılabilecek bir artış belirlenmiştir” diye konuştu.

Bayraktar, gıda fiyatlarına ilişkin şu bilgileri verdi:

“Son 20 gün içerisinde fiyatlardaki gelişmelere baktığımızda market fiyatlarında; 4 üründe fiyat değişimi görülmezken, 21 üründe azalma, 13 üründe ise fiyat artışı olmuştur. Maydanoz, kuru incir Antep fıstığı, mısırözü yağı fiyatlarında değişim yaşanmamıştır. Fiyat düşüşü yüzde 25,54 oran ile en fazla domateste görülmüştür. Domatesteki fiyat düşüşünü yüzde 19,05 ile sivri biber, yüzde 18,72 ile marul, yüzde 14,88 ile pirinç, yüzde 14,75 ile elma, yüzde 10,40 ile yeşil soğan, yüzde 8,11 ile kırmızı mercimek, yüzde 6,70 ile nohut, yüzde 6,58 ile tavuk eti, yüzde 5,11 ile yeşil fasulye, yüzde 4,70 ile limon, yüzde 4,52 ile patates, yüzde 3,93 ile şeftali, yüzde 3,83 ile dana eti, yüzde 3,66 ile havuç, yüzde 3,23 ile salatalık, yüzde 2,64 ile patlıcan, yüzde 2,46 ile yumurta, yüzde 1,48 ile kuru üzüm, yüzde 0,84 ile süt, yüzde 0,65 ile yeşil mercimek izlemiştir.

“EN FAZLA FİYAT ARTIŞI KARPUZDA GÖRÜLMÜŞTÜR”

Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 19,08 oran ile karpuzda görülmüştür. Karpuzdaki fiyat artışını yüzde 13,63 ile kuru soğan, yüzde 10,82 ile çilek, yüzde 8,59 ile kuru kayısı, yüzde 4,96 kiraz, yüzde 4,19 ile zeytin, yüzde 3,82 ile zeytinyağı, yüzde 3,01 ile kuru fasulye, yüzde 1,96 ile fındık, yüzde 1,68 ile toz şeker, yüzde 1,46 ile ayçiçeği ve kabak, yüzde 0,69 ile kuzu eti takip etmiştir.”

Üretici fiyatlarında ise; 18 üründe fiyatların değişmediğini söyleyen Bayraktar, “9 üründe azalma, 7 üründe ise fiyat artışları olmuştur. Salatalık, havuç, maydanoz, yeşil soğan, limon, çilek, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir, Antep fıstığı, süt, zeytin, zeytinyağı fiyatlarında değişim meydana gelmemiştir. Fiyat düşüşü yüzde 40,80 oran ile en fazla sivri biberde görülmüştür. Sivri biberdeki fiyat düşüşünü yüzde 27,64 ile domates, yüzde 22,89 ile patates, yüzde 20,27 ile marul, yüzde 16,70 ile yeşil fasulye, yüzde 14,63 ile yumurta, yüzde 13,73 ile elma, yüzde 12,76 ile patlıcan, yüzde 8,46 ile şeftali izlemiştir” dedi.

Üreticide en fazla fiyat artışının yüzde 41,38 oran ile karpuzda görüldüğüne dikkati çeken TZOB Başkanı Bayraktar, “Karpuzdaki fiyat artışını yüzde 26,67 ile fındık, yüzde 21,52 ile kuru soğan, yüzde 6 ile kabak, yüzde 3,85 ile kiraz, yüzde 2,35 ile kuzu eti, yüzde 1,03 ile dana eti izlemiştir” şeklinde ifade etti.

Bayraktar, 20 günlük süreçte üretici ve marketlerde fiyatı en fazla artan ürünlerin karpuz, kuru soğan ve fındık, fiyatı en fazla düşen ürünlerin ise sivri biber, domates, patates, marul, yeşil fasulye, elma, patlıcan, şeftali ve yumurta olduğunu kaydetti.

“KURU SOĞAN FİYATLARINDA GERİLEME BEKLENİYOR”

Akdeniz Bölgesi’nde kuru soğan üretiminin fazla gerçekleştiği Reyhanlı ilçesinde hasadın erken tamamlanması, İç Anadolu Bölgesi’nde ise henüz tam olarak hasadın başlamaması nedeniyle piyasada kuru soğan arzının azalması fiyatlarda artışa neden olduğuna işaret eden Bayraktar, önümüzdeki günlerde İç Anadolu Bölgesi’nde hasadın yoğunlaşması ile fiyatlarda gerileme beklendiğini belirterek, şöyle devam etti:

“2012 yılında karpuz fiyatlarının aşırı düşmesi nedeniyle bu yıl ekim alanları azalmıştır. Geçen yıl 4 milyon 22 bin 296 ton olan karpuz üretiminin, 2013 yılı ilk tahmin sonuçlarına göre yüzde 6 oranında gerileyerek 3 milyon 781 bin 870 tona inmesi beklenmektedir. Karpuz üretimindeki azalma ve bu yıl yaz dönemine rastlayan Ramazan ayında karpuza olan talep artışı, fiyatların artmasına neden olmuştur.

Bu sene fındık rekoltesinin düşük tahmin edilmesi, önemli ihraç ürünümüz olan fındık fiyatlarının artmasına neden olmuştur.

Ramazan ayı öncesinde yaptığımız basın toplantısında; bu yılki Ramazan öncesi fiyat araştırmamızın, tarla ürünlerinin piyasaya tam olarak çıkmadığı; sera üretiminin de sona erdiği ürünlerin az olduğu geçiş dönemine rastladığını, tarla ürünlerinde hasat edilen ürün miktarının artmasıyla birlikte özellikle yaş sebze meyve fiyatlarında düşüş beklediğimizi ifade etmiştik. Nitekim üretici fiyatlarında ve marketlerde fiyatı en fazla düşen ürün grubu yaş sebze ve meyve olmuştur.”

“SEBZE VE MEYVENİN EN LEZZETLİ VE EN KALİTELİ ÜRETİLDİĞİ BİR DÖNEME GİRİYORUZ”

Ramazan ayı öncesinde fiyatı en fazla artan domateste ve diğer sebze ve meyvelerde hasadın yoğunlaşmasıyla birlikte fiyatların düştüğünü dile getiren Şemsi Bayraktar, “Mevsim itibarıyla sebze ve meyve hasadının yoğunlaşması ile en ucuz, en lezzetli, en kaliteli üretildiği bir döneme giriliyor olmamız dolayısıyla halkımız bu ürünleri bol miktarda, afiyetle tüketebilir. Tüketicilerimizin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesi hepimizin dileğidir. Üreticiden tüketiciye varıncaya kadar tüm taraflar bu hususta gereken hassasiyeti göstermelidir. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak, Ramazan ayı boyunca, hem üretici hem de market fiyatlarını takibe devam edeceğiz. Bütün gayret ve uğraşımız, kutsal Ramazanayında artan talebi milletimizin aleyhine haksız kazanca dönüştürmeye engel olmaktır. Ramazan boyunca sürdüreceğimiz çalışmaların sonucunu da yine kamuoyumuzla paylaşacağız” açıklamasında bulundu.

Son Güncelleme: 21.07.2013 14:05
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
banner3